Happy birthday Lizza! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Lysanne Moonen - WaarBenJij.nu Happy birthday Lizza! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Lysanne Moonen - WaarBenJij.nu

Happy birthday Lizza!

Door: Lysanne

Blijf op de hoogte en volg Lysanne

07 November 2013 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Hallo allemaal,

Gister was natuurlijk een erg bijzondere en leuke dag. Wie krijgt er nu de kans om zijn 20ste verjaardag in Afrika te vieren. En deze is goed gevierd, daarom nu alvast een blog om jullie mee te laten genieten van de afgelopen dagen. Bedankt voor alle felicitaties zowel op app, facebook, mail als blog.

Maandag hebben we een gezellige en bezige dag gehad met de kinderen. We zijn na het welkom gaan spelen met een opblaasbare bal. We zaten in een kringen en deden allerlei spelletjes: rollen, gooien, (snel) doorgeven en weer andersom terug bij klappen, gooien met klappen, hooghouden. Ze kregen er geen genoeg van. Daarna zijn we naar buiten gegaan zodat het niet zo warm was. De spelletjes weer herhaald en ook een nieuw spelletje geleerd, `tikkertje` in de vorm van `kat en muizen` dit werd enthousiast ontvangen. Daarna zijn we een muziekdoos gaan knutselen om voorwerpen en kaartjes van liedjes in te doen. Elk kind maakte een eigen bloem of bloemetjes voor erop. Binnen hebben we met de opblaasbare bal gespeeld. Ook heb ik nog het knuffelboek voorgelezen en hebben we wat uitgebreider over de emotie bang gepraat. Ze zijn duidelijk niet gewend om hier dieper op in te gaan.

Na onze binnenkomst op dinsdag zijn we meteen buiten gaan spelen omdat het erg warm zou worden vandaag. Dit was weer fijn, er deden veel jongere kinderen mee vandaag en dat ging goed. En na het maken van groepsfoto’s zijn we met de jongste kinderen gaan knutselen en gaan spelen. Ik deed de knutselactiviteit (giraf vingerverven) steeds in een klein groepje en ondertussen waren de andere kinderen met de bal aan het spelen met Marleen. Het was erg gezellig, we hebben vrij gespeeld op de grond en liedjes gezongen. De kinderen vonden het heerlijk om contact te maken en te knuffelen met ons. Ook hebben we spontaan getoverd met de kinderen, een paar materialen op de grond en een doek erover was goed voor een lange tijd geconcentreerd en aandachtig speelplezier. We zijn hier tot de lunch gebleven. was een heel relaxte en heerlijke dag vandaag, een dag met de kleinsten knuffelen en spelen. Deze dag veel mooie lachen en giebelende peuters gezien.

Na het werken op de dcc boodschappen gedaan en twee heerlijke uitziende taarten gekocht. Doordat ze er zo lekker uitzagen konden we niet wachten tot woensdag. Dinsdagavond hebben we mijn laatste avond als 19 jarige gevierd. De taart was heerlijk!! Ook hebben we de traktaties die Laura en ik morgen trakteren afgemaakt. Toen ik ’s avonds na het douche de badkamer uitkwam was mijn slaapkamer, appartement en buiten versierd met slingers en ballonen. Ik heb heerlijk geslapen in mijn mooi versierde kamer door Laura, Eloise en Marleen. Erg leuk!

Om 12 uur, 11 uur Nederlandse tijd was het eindelijk zover en mocht ik eindelijk het kadootje wat al weken ingepakt op mijn bureau stond uitpakken. Van mijn ouders heb ik een hele mooie ketting gekregen. Van de dames hier heb ik een mooie tas gekregen en een sjerp met happy birthday.

Op het dcc werd ik al zingend met “Happy Birthday” verwelkomd. Ze hadden de muur versierd met gekleurde letters “Happy Birthday Lizza”. De teacher had een ontroerende en mooie kaart gemaakt. Geweldig! De hele ochtend stond in het teken van mijn verjaardag en afscheid en gedurende dag begonnen de kinderen de hele tijd zelf happy birthday te zingen en kreeg ik vele knuffels en kusjes. De hele dag zijn met de twee groepen samengebleven. Er was vrij spel, waarin de nieuwe lotto voor de driejarigen werd geïntroduceerd. Na het vrijspel heb ik de traktatie uitgedeeld, een heerlijke appel mooi versierd met dierenfiguren van papier. De kinderen begonnen niet uit zichzelf te eten, ze wilde de appel in eerste instantie bewaren. Toen de teacher vertelde dat ze de appel mochten opeten, werden de appels met smaak opgegeten. Hierna was het tijd om de kinderen te schminken. Dit werden vooral apen, leeuwen, vlinders en bloemenprinsessen. Dit heb ik lange tijd op de Afrikaanse manier gedaan, met een kind op de rug. Het is een heerlijk gevoel en zwaar is het niet, het kind zit op jouw heupen als het ware. Daarna hebben we een deel van de foto’s van de afgelopen 3 weken laten zien. De kinderen vonden het fantastisch en reageerden spontaan op de foto’s en op elkaar bij het in beeld komen. Ze begonnen zelfs spontaan met de filmpjes mee te zingen. Hierna werden de groepen weer gesplitst en was het alweer tijd voor het eet- en slaapmoment. Toen de kinderen sliepen met de principal en teachers gesmuld van de taart die ik had meegenomen. Daarna was het helaas tijd om afscheid te gaan nemen. Het was raar om weg te gaan. In 3 weken bouw je zo’n leuke band op zowel met principal, teachers en de kinderen. Gelukkig zie ik ze allemaal nog op de Graduation Day op 30 november.

Na ons te hebben opgefrist en een klein stukje taart gingen we naar het restaurant Waterfront, dit is een heel mooi restaurant aan de rivier de Vaal. Gelukkig hadden we gereserveerd, want anders weet ik niet of ze open waren. Wij waren de enigste klanten die dag en kregen een vip behandeling. De cocktails, wijn en het eten was heerlijk. Als verrassing kreeg ik nog een toetje met happy birthday. Erg leuk! Het was een hele gezellige avond en we gaan zeker nog eens terug.
Het was een erg leuke Afrikaanse verjaardag. Het was wel raar om deze niet met familie en vrienden te vieren, maar ik ben niks tekort gekomen deze dag en heb me nog nooit zo jarig gevoeld.

Vandaag hebben we een vergadering gehad met een deel van de principals en Jacob de cheff van Siyanqoba. Ik vond het een heftige vergadering en de verschillen in cultuur en omgang met elkaar vond ik duidelijk naar voren komen. Meteen daarna nog een kort gesprek gehad met Elsa op de universiteit. En net kwam Johanna de eerste verjaardagskaart brengen, het lange wachten werd beloont met een hele leuke kaart. De rest zal nu ook een van deze dagen aankomen.

Liefs en tot blogs,
Lizza Bohlale Lysanne

  • 08 November 2013 - 08:37

    Angelique:

    Wat een leuk blog weer, wat leuk om mee te mogen kijken en lezen met jou belevenissen. Ik kan zien en horen ( als ik je blog lees) hoe fijn je het hebt.
    En hoe je hebt genoten van je speciale verjaardag, het is je van harte gegunt, geniet ervan. En komt nu weer een nieuwe uitdaging op je pad, met nieuwe kindjes en mensen die je gaat ontmoeten. En dan die video, ik kreeg een brok in mijn keel.
    Heel veel groetjes van ons allemaal, Angelique

  • 08 November 2013 - 09:40

    Mam & Pap:

    Lieve Lysanne wij genieten weer iedere keer van je mooie blog en zeker deze speciale en wat leuk de video daar krijg je toch vochtige oogjes van. Ik heb kindjes nog nooit zo enthousiast horen zingen GEWELDIG!!!!!!!!!!
    Heel fijn om te horen dat je zo'n geweldige en speciale verjaardag hebt gehad.
    Wat zal je deze mooie kindjes missen en de samenwerking met de principal en teachers en niet te vergeten de samenwerking met Marleen.
    Maar ik weet zeker dat je het dadelijk op het volgende DCC net zo leuk gaat vinden en het ook leuk vind om met Eloise samen te gaan werken.
    Wat een levenservaring wij zijn heel trots op je.


  • 08 November 2013 - 10:25

    Bea En Henk (mama Van Laura En Papa 2):

    Hallo Lysanne,

    Wat gaaf!! Zo'n enthousiaste groep kinderen die luidkeels zingen voor jouw verjaardag! Hoe speciaal!

    We schreven het Laura ook al en nu ook aan jou: GENIET nog voluit van de komende weken want de tijd gaat nu supersnel. Heel veel succes op het andere kinderdagverblijf en met al die doelen die jullie nog willen bereiken tijdens deze missie, en met al die andere dingen die jullie ook nog zo graag willen doen en zien!

    En ook wij kijken nu alweer uit naar jouw volgende blog en foto's!

    Lieve groeten uit Son aan alle "Afrikagangers" van Bea en Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Lysanne

Hallo allemaal, 13 oktober is het zover, dan vertrek ik samen met 3 andere dames naar Zuid-Afrika! Wij gaan hier werken op daycare centrums (kinderdagverblijven). Hier kunnen jullie al mijn verhalen lezen en foto's zien van mijn avonturen in Zuid-Afrika. Ik heb er heel veel zin in en kan niet wachten tot het zover is. Groetjes Lysanne

Actief sinds 29 Sept. 2013
Verslag gelezen: 629
Totaal aantal bezoekers 11565

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2013 - 02 December 2013

Zuid Afrika!

Landen bezocht: