Knuffelen met een cheeta! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Lysanne Moonen - WaarBenJij.nu Knuffelen met een cheeta! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Lysanne Moonen - WaarBenJij.nu

Knuffelen met een cheeta!

Door: Lysanne

Blijf op de hoogte en volg Lysanne

13 November 2013 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Hallo lieve bloglezers,

Maandag begonnen op DCC Boitelo met Eloïse. Ik vond het leuk en interessant om de verschillen te zien tussen de twee DCC. Ook zijn we naar de Lion farm geweest, een geweldige ervaring. Geknuffeld met een cheeta, wolven geaaid en vele andere dieren van heel dichtbij gezien.

Afgelopen vrijdag hadden we een vrijedag en zijn we samen met Mambo (beveiliger van de gemeente) naar de Lion farm Weltevrede geweest. Hier had ik van te voren al erg veel zin in, vooral na alle verhalen die ik erover gehoord had. We begonnen met een rondleiding door een verzorger. Na eerst bij de apen, struisvogels, varkentjes en wolven geweest te zijn, kwam het hoogte punt van de dag. Knuffelen met een cheeta!!! Een geweldige ervaring! De welpjes waren helaas in quarantaine en mochten we niet knuffelen of aanraken. Er was een leeuwtje van anderhalf jaar oud genaamd Lyzza! Wel natuurlijk heel dichtbij gezeten. Dit werd helemaal goed gemaakt door het aaien van wolven en de vele andere dieren die ik heb gezien. Het was fijn om te zien dat je zag dat er goed voor de dieren werd gezorgd en ze ook genoeg ruimte hadden. Na een hapje gegeten te hebben met gezelschap van een jonge wolf, deze liep vrij rond over het terrein en vond het eten er erg lekker uitzien, zijn we nog het Afrikaanse landschap door gecrost met een game drive. Onze gids bestond uit een jackrussel die voorop de wagen zat. We hebben zebra’s, gnoes, impala’s en andere dieren gespot. Het was een opwarmertje voor aanstaande weekend. Donderdag vertrekken we naar Pilanesberg voor een echte safari. Hier heb ik veel zin in! Hopen dat we de Big five tegen komen.

’s Avonds onze activiteit en handpop gemaakt voor zaterdag. Zaterdag was er een training op de universiteit voor principals en teachers. Iedereen was gevraagd een pop te maken en hierbij een activiteit bij te bedenken. Ook wij konden natuurlijk niet achterblijven. Het was een erg interactieve bijeenkomst, de aanwezigen waren allemaal erg enthousiast en wisselde informatie uit. Laura en ik vonden het beide een erg leuke en interessante les, waarom hebben wij in Nederland niet van zulke lessen?

Aan het einde van de middag zijn we met een fles wijn en lekkere hapjes naar de rivier gegaan op het terrein. Na een poosje van de zon te hebben genoten begon deze onder te gaan en hebben we de zonsondergang gezien. Er kwamen verschillende dieren bij de rivier drinken toen de zon onder was. Dit was erg mooi om te zien.
Deze week begon ik bij DCC Boitelo, hier werk ik de komende 3 weken met Eloïse. We merkten dat de kinderen gewend zijn aan blanke mensen. De kinderen begroette me meteen met m’n Sotho naam Bohlale en zochten al contact. Na eerst even rustig kennismaken zijn we begonnen met een kennismakingsspel. We toonde een ballon en bliezen deze op, er kwamen grote ogen bij de kinderen. Samen met de kinderen in een kring, gooiden we de ballon onderling door waarbij de naam van het kind genoemd moest worden. Daarna mochten de kinderen er even vrij mee speelde wat voor chaos en gezelligheid zorgde. Het dagritme werd benoemd en daarna was het tijd voor ontbijt. Speciaal deze week was dat er een baby van 2 maanden oud nieuw op de groep is. Ik heb dus lekker kunnen knuffelen.

Maandag zijn we na het ontbijt een toverspelletje gaan doen om het geheugen te testen. De kinderen moeten benoemen welke items er weggehaald zijn. De kinderen reageerden er enthousiast op en waren er goed in. De teacher en principal waren ook enthousiast en wilde het steeds moeilijker maken en hebben het daarna overgenomen. Dinsdag werd het spelletje door de principal zelf herhaald en mochten de kinderen ook de tovenaar zijn.

We hebben maandag en dinsdag buiten gespeeld. De kinderen kwamen dinsdag zelf met idee van ren activiteiten die al eerder zijn gedaan onder andere schipper mag ik over varen en Annemaria koekkoek. Na het buitenspelen volgde een knutselactiviteit. Maandag was dit poppetje maken van een wc rolletje en muizentrappetjes. De kinderen waren enthousiast en deden hun best. Dinsdag maakte we met de kinderen kattenhoofdjes gebaseerd op het voorleesverhaal van het grote knuffelboek wat ik had voorgelezen. Het valt op dat alle knutselwerkjes aan een touw worden geregen door de principal en als slinger aan het plafond als decoratie worden gebruikt, dit zorgt voor een vrolijk geheel.

Tijdens het slaapmoment beide dagen een gesprek gehad met de teachers en principal over werkwijze, visie en persoonlijke zaken. Erg interessant en ook veel informatie voor mijn schoolopdrachten gekregen.

Na gisteren nog naar de Vaal Mall geweest te zijn, waar we een hapje gegeten hebben, boodschappen gedaan en natuurlijk konden we het niet laten om langs een paar winkeltjes te gaan. Met een sjaal met Afrikaanse opdruk en een cd van Zahara ging ik naar huis. Zahara is een populaire Afrikaanse zangeres die zingt in het Kohle, dit lijkt veel op het Zulu. Wij zijn er hier fan van en ook nu tijdens het schrijven van dit blog is Zahara op de achtergrond. Vanmiddag samen met de teachers en principal tijdens het slaapmoment een liedje van Zahara over Nelson Mandela uitgeschreven voor de muziekdoos.

Vandaag gaan we niet naar het DCC, maar hebben we een videoconferentie met de werkgroep in Nederland. Ben benieuwd hoe dit gaat. Daarna nog een gesprek met Elsa (universiteit) en dan spulletjes inpakken. Donderdag vertrekken we meteen na een gesprek met Jacob (cheff Siyanqoba) naar Pilanesburg!!

Tot blogs,
Bohlale

• 13 November 2013 - 10:57

Marlie:

Hoi Lysanne, prachtig om je enthousiaste verhalen te lezen. wat doe je toch een berg ervaring op op deze manier. fijn dat je zo geniet!
    groetjes Marlie

• 13 November 2013 - 11:30

Mam & Pap:

Hallo lieve schat wat weer een leuke blog en schitterende foto's. Het is steeds zo leuk om jullie foto's en blog te bekijken. Maar zie ik het goed sta jij bij een struisvogel op de foto???????? Dan is je jeugdtrauma voortaan verleden tijd (heeft hij niet gebeten?).
    Ik lees niets meer over sporten maar dat is ook niet nodig jullie buikspieren worden genoeg getraind door al dat lachen!!!!!
    Wat een leuk team zijn jullie toch en geniet nog van iedere minuut want voor je het weet is het grote avontuur al weer voorbij.
    Heel veel plezier in Pilanesburg en geniet er van!!!!!!

Lieve groetjes van mam en pap

• 13 November 2013 - 16:32

Oma:

Hallo Lysanne wat leuk om weer zo'n mooi verhaal te lezen en zo mooie foto's. Ik zie alleen maar vrolijke gezichten. Ik zie ook dat jullie het goed hebben want het eten ziet er goed uit.
    Het is toch een hele mooie reis die je mag maken.
    Veel plezier in Pilanesburg, liefs oma

• 13 November 2013 - 19:24

Anita:

Hey Lysanne wat is het toch leuk om te lezen en te zien wat je allemaal doet. Ik vind dat je het kei goed doet. Je straalt helemaal. Prachtig. Kom je nog wel terug bij ons want dat is wel heel even iets anders he! Wat zalje veel te vertellen hebben straks. Nou meud zet hem nog op en geniet vooral nog.

Liefs je collega x