The way of Africa - Reisverslag uit Nederweert, Nederland van Lysanne Moonen - WaarBenJij.nu The way of Africa - Reisverslag uit Nederweert, Nederland van Lysanne Moonen - WaarBenJij.nu

The way of Africa

Door: Lysanne

Blijf op de hoogte en volg Lysanne

21 Oktober 2013 | Nederland, Nederweert

Hallo allemaal,

Weer even een kort berichtje van mij. De afgelopen dagen hebben we weer genoeg beleefd en gelachen. Donderdag was helemaal geweldig, een hele indrukwekkende maar zeer mooie dag. Wat een lieve snoetjes hebben die kinderen.

Afgelopen donderdag zijn we met een principal van een van de daycarecenters waar wij gaan werken gaan kijken bij andere daycarecenters. We hebben ongeveer 10 daycarecenters gezien, geweldig om een lach op de gezichtjes van de kinderen te toveren! Het was een hele indrukwekkende dag. Er zijn erg veel verschillen in daycarecenters in speelgoed en materialen, gebouw, hygiëne en sfeer. Ik zag hier onderling duidelijk verschil in. Erg leuk en interessant om de verhalen van Eloise te horen hoe het 2 jaar geleden was en hoe het nu is, een hele verbetering. Bij een daycarecenter zongen en dansten ze de hele dag, je zag de kinderen en teachters hiervan genieten. Erg mooi om te zien. Het was een geweldige, mooie en indrukwekkende dag.

Daarna zijn we nog even gaan shoppen, even de gedachten op nul. Een goede afleiding, vooral hier waar alles zo goedkoop is voor onze begrippen. Er is hier een winkelketen Mr Price, nu al onze favoriete winkel. Het lijkt op de Primark alleen dan nog goedkoper, veel netter en heel rustig. Er is dan ook natuurlijk veel blijven plakken. Een leuk jurkje voor nog geen 4 euro, kun je toch echt niet laten liggen haha.

Vrijdagochtend zijn we naar Bias bij de gemeente geweest. Bias is een van onze contactpersonen. En in het kort gezegd heeft ons bezoek aan de gemeente ervoor gezorgd dat we de komende tijd worden beschermd en in de gaten worden gehouden door de gemeente. Een erg fijne gedachte natuurlijk.

’s Avonds gingen we met Angela en Johan uit eten. Zij zijn ook contactpersonen hier, beide lid van de Rotaryclub en ze hebben een eigen school. Op deze school gaan wij als het goed is nog een keer kijken. We zijn gaan eten bij Stonehaven, een heel mooi restaurant aan de Vaal. Omdat het eerste uur happy hour was, kreeg je bij elk drankje wat je bestelde de 2de gratis. De tafel stond dan ook goed vol met bier, wijn en savannah. Dit is een heel erg lekker drankje wat een beetje lijkt op desperados. Weer erg lekker gegeten. We gaan hier zeker nog eens terug om hele mooie foto’s te maken in de tuin en natuurlijk lekker te eten.

Gisterochtend zijn we naar een Afrikaanse begrafenis geweest. De broer van Jacob (cheff day care centers) was overleden en we waren uitgenodigd voor de begrafenis. Van te voren vond ik het toch wel spannend. En vooral na wilde verhalen van mensen die we het vroegen, er werd volgens hen een koe geslacht, mensen zouden erg uitbundig zijn in hun emoties etc. Het viel allemaal reuze mee. Wel was het natuurlijk een erg indrukwekkende ochtend. Er is hier bij een begrafenis een soort van harmonie en dansgroep aanwezig. De mannen vullen met z’n allen omstebeurt het graf en de vrouwen staan eromheen ritmisch te bewegen op de muziek. Heel mooi om te zien. De mensen kunnen hier zo goed dansen, van die dansmoves kan ik nog veel leren.

Daarna ons huisje gepoetst, Laura en ik waren twee echte poetsdiva’s. Muziek aan, mee blèren en swingen maar.

Vandaag hadden we met Bias en zijn vrouw afgesproken. We zijn naar het Hector Pieterson museum geweest in Soweto. Dit museum gaat over de apartheid. De foto’s en filmpjes waren erg indrukwekkend en interessant, net zoals de verhalen die Bias ons vertelde. Onvoorspelbaar hoe dat geweest moet zijn. Het is 19 jaar geleden gewoon nog aan de orde geweest. Wel fijn om er nu meer van af te weten, nu kan ik me meer inleven in de mensen.

Helaas regende het de hele dag en konden we niet naar de markt met souvenirs gaan die voor het museum was. We zijn tegenover het huis van Mandela gaan eten. Daarna nog door Soweto gereden, onderweg veel armoede gezien. Tussendoor nog even gestopt bij het Olympisch voetbal stadion. Leuk om dit te zien nu we in Zuid-Afrika zijn.
De mensen zijn hier heel erg vriendelijk en open, vooral de zwarte bevolking zijn schatten. Tijd speelt in hun ogen geen rol, dus heel lang wachten is heel normaal. Dat past nog niet helemaal in ons drukke systeem. Deze week was erg druk en vol. ’s Ochtends om half 8 op en rond 2 a 3 uur slapen.

Nu de blog aan het maken en foto’s aan het uitzoeken. Een moeilijk karweitje, want er zijn zoveel mooie foto’s. Vanavond geen wijntjes, maar vroeg gaan slapen. Morgen gaan we beginnen op de daycarecenters. Ik heb er zin in!!

Liefs en tot blogs,
Lysanne

• 21 Oktober 2013 - 08:50

Mam & Pap:

Hee Moppie,

Super om je avonturen te lezen!
    En wat een belevenissen, jullie nemen straks
    een schat aan ervaringen mee naar huis.
    Ben heel benieuwd hoe het werken met de
    kindjes vandaag gaat.

Dikke knuffel, Mam & Pap, Jessy

• 21 Oktober 2013 - 20:28

Henriette:

Hoi Lysanne,
    Wat heb je al veel gezien en meegemaakt.
    Leuk om je verslag te lezen. Dat het erg mooie kindjes zijn kan ik beamen.
    Ik wens je heel veel succes en geniet van dit alles.
    Zorg er wel voor dat je voor de terugreis weer niet hetzelfde probleem krijgt met je koffer.
    Hahaha.
    Doei en groetjes van Henriëtte

• 21 Oktober 2013 - 20:28

Henriette:

Hoi Lysanne,
    Wat heb je al veel gezien en meegemaakt.
    Leuk om je verslag te lezen. Dat het erg mooie kindjes zijn kan ik beamen.
    Ik wens je heel veel succes en geniet van dit alles.
    Hahaha.
    Doei en groetjes van Henriëtte

• 21 Oktober 2013 - 23:30

Conny Kessels:

Hallo Lysanne,

Wat een leuke foto's. Wat een ervaring. Leuk om het te volgen.
    Je straalt helemaal op de foto's dus ik hoef niet te vragen hoe je het daar vindt.
    Fijn dat het zo goed bevalt. Geniet ervan.

Groetjes Conny

• 22 Oktober 2013 - 21:57

Loes:

Hee Lysanne!

Super leuk om te lezen en zien hoe het je in Afrika gaat!
    Wat een belevenissen allemaal...word er toch wel jaloers van.
    Geniet er nog van!

xx Loes

• 25 Oktober 2013 - 08:09

Roland De Bruijn:

Hallo Lysanne!

Wat leuk om al je ervaringen en belevenissen in Afrika te lezen. Geweldig weer! Bij het lezen begint het toch ook weer een beetje te kriebelen bij mij. Geniet er van want zoals je weet is het zo allemaal weer voorbij! Ervaringen die je als bagage de rest van je leven mee mag nemen.

Nog veel plezier!

Groetjes, Roland